Your mind will answer most questions if you learn to relax and wait for the answer.

William S. Burroughs

4 augustus 2018

Distance today

Total distance

Weather

Sleeping: Camping Johannesvik

Na het diner maakten we gisteren nog een kleine wandeling en ontdekten een paar microstrandjes. We besluiten ’s ochtends terug te keren indien de zon van de partij is… de wind strooide vandaag bijna letterlijk zand in onze ogen. We maakten ondertussen ook kennis met een sympathiek Catalaans koppel. We hielpen ze even met een zeil over hun kamper te spannen en worden onmiddellijk beloond met een fles Catalaanse wijn. Verder wisselen we wat praktische informatie uit rond reisroutes en staanplaatsen en krijgen een gouden tip met de "app" park4night! Van de nachtelijke fuif op de parking heb ik niets gehoord. M’n tailormade oorstoppen doen nog altijd prima hun werk.

Alvorens te ontbijten doen we de kleine wandeling van gisteren nog eens over en ontdekken dat we eigenlijk staan op de Noorse Riviera!  Pijnbomen, staalblauwe hemel en een zee als een spiegel. Op het sanitair dat ook op dit strand piekfijn in orde is, hangt een thermometer die ons vertelt dat het badwater 22° is. Niet twijfelen dus. Ik neem mijn “bain du matin” helemaal alleen is een heerlijk stukje Noordzee.

Het ontbijt nemen we buiten op de picknickbank vlak voor de auto, we wisselen even van gedachten met een Nederlandse kampeerder die vanop de Noordkaap komt en verwelkomen onze sympathieke Catalaanse vrienden terug. Yolande, Alex en de hond Yuba beginnen aan hun ontdekking van Noorwegen vandaag. Wij daarentegen laten het achter ons liggen en rijden richting Zweden. We zijn er evenwel vast van overtuigd dat we zeker zullen terugkomen om de rest van dit schitterende land te ontdekken.

Bij de laatste inkopen doen we ook onze laatste Noorse blikjes en flesjes binnen en smijten we al het contant geld op de toog om zeker geen centen mee naar huis te nemen. Frankie betaalt het overschot met de kaart. We kunnen terug een paar dagen verder.

Geen 10 minuten nadat de check-in werd opengesteld in Swecamp-Johannesvik rijden we onze staanplaats op voor de komende twee dagen. Even de riem eraf en uitrusten op het strand waar we natuurlijk ook een paar keer gaan in zwemmen.

Er was een algemene consensus rond het menu voor vandaag. ’s Middags zouden we de Noorse vispasteitjes opbakken en opdienen met aardappelsalade en gerookte zalmforel.  ’s Avonds gaan we terug de "Thaise" toer op. Eliane maakt een extra zakje rijst voor de salade van morgen maar tevergeefs. Frankie en ik kuisten de potten en pannen uit! Ronduit verrukkelijk.

Ons rijdend Hotel California staat geparkeerd op het hoogste plateau van de camping. We merken dat heel wat mensen tegen zonsondergang een wandelpad nemen dat naar de top van het bergje leidt… als verwoede wandelaars kunnen we niet anders dan ook maar eens te gaan kijken. We kregen alweer een verrassing van formaat. Het uitzicht over de regio is buitengewoon. We aanschouwen hoe een typisch vissersdorpje met rode en witte huisjes stilaan wordt ondergedompeld in de schemer van de vallende nacht… de heideplantjes krijgen met de ondergaande zon een extra paarse tint, de vogels vliegen laag en tonen ons de weg naar ons bedje… In de camping verderop denken ze er duidelijk helemaal anders over. Een rockbandje staat er in micro’s te kelen alsof het een lieve deugd is. Arme campingbewoners. Liever jullie dan wij!