Yosemite National Park

Flip is gisteren onze minibus gaan halen aan de luchthaven en heeft onze super Ford Transit voorgereden. De bagage wordt ingeladen en na een snel ontbijt begint onze tocht door de natuurparken van Californië. Indien we onze nummerplaat mogen geloven rijden we onder de bescherming van de Armeens Apostolische Kerk!

Tijdens de rit ontpopt Jona zich tot DJ van dienst en voorziet ons gedurende de volledige rit van toffe muziek. Een allegaartje van de Doors, Guns and Roses, Nirvana en anderen zorgen voor de nodige ambiance.

Het Yosemite National Park ligt op een tweetal uur rijden van San Francisco. Het is het eerste park dat we aandoen op onze toer. In een klein tankstation waar we stoppen voor een snel 10-uurtje merkt Frankie op dat hier ronduit kogels kunnen gekocht worden van diverse kalibers. Kogels voor een loodjesgeweer weliswaar, maar toch. Geen twee dagen geleden zagen we op de deur van het visitors centre aan de Golden Gate een verbodssticker op de ingangsdeur. Geen honden? Toch wél, die waren welkom. De bezoekers werden geacht geen vuurwapens mee naar binnen te nemen.

De landschappen zijn ronduit adembenemend. Aan de voet van de indrukwekkende bergen loopt een bergrivier die wordt gevoed door de vele watervallen. Kleine riviertjes storten zich argeloos van de honderden meters hoge bergen. De hoogste van allemaal heet de “El Capitan”. In een van de programma's had Tom Waes niet minder dan vier dagen nodig om deze 500 m hoge muur te beklimmen…

We nemen verder de tijd om tot aan de voet van een berg te wandelen waar een waterval zich te pletter stort op de rotsen. De meeste bomen die hier staan zijn al sequoia’s. Bij een andere korte wandeling zien Jona en Carlo een damhert vanop een afstand van minder dan 10 meter! De natuur is ronduit betoverend mooi.

We overnachten in Fresno. Het hotel heeft kamers op twee verdiepingen. De meer dan voortreffelijke kamers geven niet uit op een gang maar onmiddellijk buiten. Alvorens ons op te frissen gaan we snel inkopen doen in een megasupermarkt die ook op zondag gewoon open is. We kopen frisdrank en water voor de coolbox in de auto en kopen ook wat blikjes bier… de winkelbediende vaagt onmiddellijk naar een ID-bewijs, niet omdat ze aan mijn leeftijd twijfelt, maar omdat de geboortedatum in het kasregister moet worden ingevoerd. Zonder deze info werkt het ding niet meer. Een supervisor moet bovendien de datum komen bevestigen en haar persoonlijk wachtwoord invoeren om de aankoop te kunnen afronden!

Na het aperitief aan de wagen nemen we het avondmaal in een groot winkelcomplex een beetje verderop! We kiezen terug een Chinees restaurant dat ons monsterporties superlekker eten bezorgt. Buiten Carlo kan niemand zijn bord leegeten. Toch maken we nog een klein plaatsje vrij voor de fameuze wenskoekjes. Er waren er weer een aantal mooie bij:

Voor Frankie was de boodschap: You will have good luck in your personal affairs this month!

Voor mij (te interpreteren met het besef dat ik leerkracht ben): You are a leader. Others soon will need your inspiration!

Rond 9.00 u. uur zijn we terug aan het hotel en besluiten we er vroege nacht van te maken. De dag was lang en héél intens maar ook de temperatuur heeft ons goed vermoeid… om 21.00 u. ’s avonds is het in Fresno nog 45° Celsius, niet Fahrenheit!